8 September 2011

kraftangan replika ferry penang bukan pening.

                                                        
 Assalamualaikum
hai readers. entry kali nie faten nak promote-promote sikit 1 barang. ceh! bajet gua jual cd cetak rompak kat lorong haji taib. etcelly barang tu adalah replika ferry Pulau Pinang. naek ferry pi komtaq singgah padang kota, makan pasemboq lar nie meh dok baca entry check dulu naa. baguih punya pantun. owsem!

sekarang nie kite jarang dengar kan, orang bagi cederatangan. erh cendratangan macam labu sayong ke,   congkak ke, wau ke..right? yes. zaman dah maju. hadiah kebanyakan yang vvip, vip or seangkatan dengan nye  selalu dorang bagi hemper, buah-buahan. tu yang bile makan kenyang perut buncit suke hati. ye dak? so kraftangan-kraftangan zaman dulu tinggal sebagai kenangan dalam frame buat jamah makan dak habuk.  

malas nak merepek lagi. mate dah jeling-jeling kat bantal. bantal senyum kambing sumbing je tengok. so, faten ringkas kan hajat sebenar. bukan nak buat bisnez, bukan nak jadi taiko, bukan nak kaut untung.. tapi faten sebenar nye nak tolong promosikan kraftangan replika ferry Penang handmade sendiri by pakcik faten. 

ramai yang tak tahu. tu yang faten nak bagi tau. ferry nie sangat owsem dan menarik. seni buatan nye sangat halus. ferry ini di perbuat menggunakan papan lapis, kayu jelutung, dan kayu punai  pulai. boleh di dapati di sekitar georgetown macam kat Komtar dan Kompleks Haji Kailan kat Kepala Batas. tapi korang yang duduk jauh kalau nak boleh make order dekat email faten yang nie ok. fathinbamir@yahoo.com . 

kebanyakan orang yang membuat tempahan adalah di kalangan vip, vvip, orang tempatan dan pelancong luar negare macam Canada, Jepun, Korea, Indonesia dan US. ade jugak replika nie di buat sebagai barang hantaran, hadiah hari lahir dan sebagainya. tempoh masa untuk menyiapkan sebuah replika adalah 1 @ 2 minggu bergantung pada saiz replika yang di tempah. selain membuat replika ferry Penang, pakcik faten ade jugak membuat replika Jambatan Pulau Pinang, Kereta Kabel Bukit Bendera, Beca Pulau Pinang dan lain-lain. 

pak cik faten banyak kali masuk tv bagi promosikan kraftangan die
nie salah satu sedutan IKS @ tv1






contoh-contoh replika yang dibuat

bengkel

proses pengeringan replika

ok korang. tu je sedikit sebanyak yang boleh faten kongsi. harga setiap replika adalah berdasarkan saiz yang korang tempah dari kecik comel sampai besar gedabak. siape-siape berminat nak order boleh email faten dekat fathinbamir@yahoo.com . sangat-sangat sesuai untuk di buat souvenier sebagai kenangan :)

5 comments:

  1. Salam fatin.. ni kak hajar , anak pak cik zainol .. :) salam perkenalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh saya tau tak lokasi tmpat pembuatan ini ? Sama gagah dekat mana ya ?

      Delete
  2. Salam..sy org penang..klau nak beli dimana ya kedai ni?

    ReplyDelete

hai korang...
thanx sebab dah bace...
ape lagi..komen la.hehe